Baksidan

När man läser många träningsbloggar, vilket jag gör, är det lätt att få en släng av prestationsångest. Tankarna kring vad som är vanligt/normalt gällande träning färgas ordentligt av de bloggar och tidningar jag läser och jag får akta mig så att jag inte börjar jämföra mig med andra.

Det tjatas ofta om att man inte ska jämföra sig med någon annan än sig själv, och det är så sant som det var sagt. Varför ska jag ha ångest över att jag tränar mindre än t ex någon som jobbar heltid som instruktör, eller någon som springer 50 km på träningspass? Jag ska bara jämför mig med mig själv och inse att under de senaste två åren har jag lyckats gå ner 20 kg, jag tränar regelbundet och jag har slutat äta saker jag inte mår bra av. Det är en ordentlig resa.


Jag har liksom muskler nu. Inte illa pinkat om du frågar mig.

Trots det är det lätt att tänka att man borde träna mer eftersom "alla andra" gör det. Ja, de bloggar jag läser kanske tränar mer men många i min omgivning tränar inte alls. Varför jämför man sig bara med människor som är "bättre" på det man vill göra än man själv är? Snacka om att trycka ner sig själv.

Hur som helst, idag blir det ett spinningpass och jag tar med mig min Garmin som inte har fått vara med och leka på väldigt länge. Jag har äntligen listat ut hur man stänger av GPSen och ska nu använda den som pulsklocka. Sent skall syndaren vakna.


Det var en fin dag när jag fick min Garmin.

Hur som helst, ha en bra söndag!

Kommentarer
Postat av: Katten

Klok som en bok! Kör efter egen vilja och förmåga och se andra möjligen som inspiration, inte som bevis på hur långt efter du ligger - som sagt, du har ju varit skitbra för att prata klarspråk - vilken resa!

2011-03-27 @ 13:12:53
URL: http://piggochduktig.wordpress.com
Postat av: Jenna

pulsklockan är oxå efter skorna min bästa spinningvän :) love it!



klockrena tankar! tycker det gäller det mesta här i livet. Att man ska i överlag undvika att jämföra sig själv med andra, och utgå efter sina egna mål och framgångar. Men det är lättare sagt än gjort. Så länge man är medveten och påminner sig själv så är man iaf en god bit på vägen :)

2011-03-27 @ 21:03:53
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Jenna

till din fråga. Jag har gått SAFE´s utbildning. Går du oxå i instruktörsfunderingar? :)

2011-03-27 @ 21:04:21
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Lina

det är så lätt att fastna i ett lite "ohälsosamt" träningsberoende. Jag tycker att du verkar sund och tränar mycket så jag tycker inte du ska känna press att träna mer. Jag har varit där och det var inte så kul. Tillslut kunde jag inte göra annat än träna. Valde bort allt annat eftersom jag fick ångest av att inte träna 2 h / dag.

2011-03-28 @ 11:12:13
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Cath

Känner också igen tankarna. Jag säger hela tiden att jag jämför mig bara med mig själv osv men det är nästan omöjligt att helt ignorera andras hastigheter, distanser och träningsmängd. Men det är ju så mycket annat i livet som också är viktigt! Bloggarna blir ju ofta ganska ensidiga eftersom de har ett visst tema... på gott och ont.

2011-03-28 @ 14:22:29
URL: http://maradrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0