Att välja attityd

Vi har en del saker i vår vardag som ingen människa borde behöva handskas med. Tunga grejer som suger otroligt mycket energi och gör oss trötta, nedstämda och slitna. Den senaste tiden har jag ofta vaknat och varit förbannad över att behöva kliva upp och möta dagen över huvud taget. Ni hör ju, det är inte direkt ett recept på lycka.

 

Jag har på sista tiden hört och sett frasen: ”Det är inte hur man har det utan hur man tar det som räknas”, och de första gångerna blev jag oerhört provocerad av detta. ”Så det är bara mitt fel att jag mår dåligt?” tänkte jag ilsket och gjorde mentala fuck-you-tecken åt världen. Men på något sätt har jag bearbetat det där undermedvetet och jag vet ju innerst inne att det ligger mer i den frasen än jag ville erkänna för mig själv. Ibland är det ju så skönt att få skylla all sin olycka på alla andra, att ta på sig offerkoftan och riktigt gosa ner sig i den, men nu får det vara slut på det.

 

Jag läste i en bok jag fick i julklapp att man faktiskt kan göra ett aktivt val, de personer som börjar sin morgon med att se sig i spegeln och tala om för sig själva att de tycker om personen de ser och att det kommer bli en bra dag är både lyckligare och lever längre. Så det tänker jag börja varje dag med från och med nu. Jag bestämmer mig helt enkelt för att idag kommer bli en bra dag, och med tanke på min envishet borde det inte vara några problem när jag väl har bestämt mig.

Idag är en bra dag, likaså i morgon och dagen efter det. Det är dags att hitta glädjen i livet igen.




Lite suddigt, grått och kallt, men jag var glad ändå.


Kommentarer
Postat av: Mickan

Det tycker jag låter som en alldeles toppenbra attityd! Och visst är det faktiskt så, vi väljer varje morgon hur dagen ska bli och hur vi ska tackla olika hinder. Såklart finns det kanske hinder som är värre än andra men jag tror starkt på att man faktiskt kan tackla de flesta situationer i sitt liv på ett bra sätt.



Var på en fantastiskt bra föreläsning i höstas och han pratade om att han varje dag väljer att vara turkos. Säger dig kanske inte så mycket men det är numera ett uttryck i min vardag. Det handlar om att inte välja den grå dagen. Du bestämmer själv vilka glasögon du vill se din värld igenom.



Tycker ditt inlägg var jättebra beskrivande! Du gör precis rätt! Kram på dig

2011-01-31 @ 18:21:51
URL: http://miickan.blogg.se/
Postat av: Mickan

Och förresten, ja visst är det oerhört frustrerande att hamna på ett sådant pass. Jag går ALDRIG dit igen:)

2011-01-31 @ 18:22:22
URL: http://miickan.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag behöver också den där inställningen.

2011-01-31 @ 18:53:06
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Nattis

Har också kommit till den insikten för ett tag sen, nu försöker jag verkligen mest fokusera på det positiva i mitt liv. Det fungerar faktiskt, var inte bitter på saker du inte kan påverka men förändra det du vill och kan!

Det där med turkos dag var ju ganska bra beskrivet, det ska jag börja tänka på! :)



Johanna, tänk på Paris också!!! :D



Kram

2011-01-31 @ 19:19:29
URL: http://gasbacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0