Kung Björn-loppet

Idag var det alltså dags för Kung Björn-loppet och jag var med och var flaggvakt. Det var tänkt att jag skulle springa från början men eftersom knät varit så gnälligt under sommaren la jag ner den satsningen och ställde upp som funktionär istället.

Det var bra uppslutning som jag förstod det, lite drygt 500 anmälda och en del efteranmälningar. Hur många av de föranmälda som tog sig till start vet jag däremot inte. Jag var ju en av de som inte startade.

Jag blev utplacerad där banan delade sig och de som skulle springa 6 km skulle vika av till vänster och de som skulle springa en mil skulle fortsätta rakt fram. Jag var rätt nervös, man vill ju inte gärna sabba någons lopp genom att få dem att springa fel..


Vid lite drygt 3 km var jag utplacerad.

Vad jag vet var det en tjej som sprang fel, hon kom tillbaka efter en stund och frågade om det var 6,5 km längs med grusvägen och jag svarade att ja, så är det. Hon hade en vit nummerlapp, vilket förmodligen betydde att hon var efteranmäld för de flesta andra hade blå nummerlappar för milen och rosa lappar för 6 km. Det kändes ju sådär, men jag är ganska säker på att hon vann sin klass sen. Slutet gott.


Färdriktningen.


Strax bakom den här skylten stod jag.






Här skulle man alltså svänga ner.


Vi hade tur med vädret, det kom en liten skur strax innan starten gick men annars höll det sig bra. Det var först när jag åkte hemåt, strax efter prisutdelningen, som det började regna på riktigt. Inte roligt för de som skulle städa efteråt. Det regnar fortfarande.


Jag och min flagga. Det var väldigt ljust ute. Dagen till ära tog jag fram tumvantarna och vinterjackan.


Rakt fram anar man Kung Björns hög, deltagarna rundade den.

Vi hade faktiskt en del publik också. Ett par stod ganska nära mig och innan de gav sig iväg därifrån småpratade vi lite. De var förvånade över att så många såg så slitna ut redan vid 3 km. Ja, är det terräng så är det, svarade jag.

En bra dag. Nu sitter jag och funderar över om jag orkar ta mig till gymmet eller inte. Antingen det eller IKEA. Det kan gå åt vilket håll som helst.

Trevlig lördag!

Kommentarer
Postat av: Petra

Spännande det låter att vara med på loppet som funktionär! Hade gärna sprungit om jag inte haft Lidingöloppet i nästa vecka.

2010-09-19 @ 14:29:56
URL: http://blogg.svd.se/maratonbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0