Förresten

Förresten så älskar jag att vår nya lägenhet är så lättstädad. Helt underbart!

Yeah baby!

5 km
30:44:24 min
6:08 min/km
359 kcal

Knästatus: lite trött men inte ett dugg ont.

Jag åkte och handlade efter jobbet och sen slängde jag mig i träningskläderna när jag kom hem och gav mig ut på en runda medans älsklingen lagade mat. Jag ville njuta av den underbara hösteftermiddagen och det gjorde jag. Efter ca 2,5 km kändes knät lite trött, men jag bestämde mig för att fortsätta till 5 km om det inte började göra ont. Och tänk, det gjorde inte ont! Genast känns livet mycket bättre.

Så mycket mer

Vi kan aldrig veta vad som pågår i en annan människas liv. Vi kan aldrig se på ytan vilka tragedier eller vilken lycka någon bär med sig hela dagarna. Vi ska därför inte heller vara så snabba med att dömma andra, vi har ingen aning om vad det är som döljer sig under ytan.

Ledsen

Idag är ingen bra dag. Fick ont i knät efter ca 20 minuter. Skit.

Dagen

Vi började dagen med 3 km skogslöpning med gånginslag. Vi var ut till päronen igår och sov över och i morse drog vi en vända i skogen med mor min. Det kändes ganska lagom med 3 km efter förkylningen som äntligen (peppar peppar) börjar släppa sitt grepp.

Sen åkte vi hem och jag testa de omtalade "Colting-pannkakorna" till lunch. Ända sedan jag läste om dem första gången har jag velat prova och nu var det alltså dags. Jag gjorde dem på 5 ägg, 1 banan och 2 msk jordnötssmör.

Pannkakorna serverades med hallonsylt och mjölkfri vaniljglass.

Jag måste säga att jag blev lite besviken. Kanske var det för att jag har föreställt mig att de ska vara så goda och många många bloggare höjer dem till skyarna, förväntningarna var ju ganska höga om man säger så. Visst var de goda, men nja, jag vet inte riktigt. Får prova en gång till och komma med ett andra utlåtande.

Resten av dagen har jag spenderat framför tvn. Jag fick låna en film av en kollega, 27 dresses, som jag velat se länge och den gjorde mig inte besviken. Mycket trevlig film.

Så till middag blev det ugnsrostade rotfrukter, potatis och morötter var vad som fanns hemma, samt en hamburgare och lite aioli. Och ett glas rött. Det var inte fy skam kan jag meddela!

Jag hann med en tugga innan jag kom ihåg att plocka fram kameran.

Aiolin är från Kavli (syns på bilden) och helt utan tillsatser, den är fantastiskt god. Den består av ca 75% fett, det kan ju ha med saken att göra.

Nu ska jag surfa vidare, fortsätta glo på tv och ladda inför morgondagen. Om knäna känns bra tänker jag springa en vända i morgon också. Och så ska jag diska, tvätta, städa och plocka. Så nu vilar jag.

Trevlig kväll!

Träningsinspiration

Och

Bildkälla

Höst

Jo, nu tänker jag erkänna en sak som brukar orsaka ramaskri bland alla man berättar det för: Jag älskar hösten och är inte speciellt förtjust i sommaren. Jag tycker inte om när det är för varmt (och begreppet "för varmt" varierar ju väldigt beroende på hur hög toleransnivå för värme man har, min är inte speciellt hög).

Så, nu har jag kommit ut med det också.

Jag gillar när det blir mörkare och regn och rusk. Jag älskar de klara härliga september- och oktoberdagarna när luften är klar och lätt att andas. Så är det bara.

Nu väntar jag bara på att jag ska bli frisk så att jag kan träna för fullt hela hösten. Som jag ska springa!

Tillbaka till verkligheten

Ja, så var första arbetsdagen avklarad. Jag åkte faktiskt till jobbet helt utan ångest, jag såg nästan fram emot det lite grann. Då vet man att man har haft en bra semester! Och det har jag ju faktiskt haft. Jag har verkligen haft möjlighet att vila upp mig ordentligt och det behövdes verkligen efter det året som jag har haft med flytt, renovering och massa annat. Nu är jag tillbaka på banan!

Något som dock inte är lika roligt är att jag är förkyld. Jag vill ju så gärna springa idag eftersom det är alldeles underbart höstväder ute, men jag tror sjutton inte att jag törs det eftersom jag har känt av halsen i flera dagar samt vaknade och var alldeles tjock i halsen och täppt i näsan. Får väl vila lite till då.

Skulle inte tro att det blir någe Tjejmilen för min del..

Hur som. Nu ska jag vika tvätt.

Snart

Snart är jag fit for fight igen. Men jösses vad jag behövde vara ledig i fyra veckor I tell you.

Nu: rödvin, hemmagjorda hamburgare och pommes.

Tjing.

På måndag

På måndag börjar jag jobba. Hur jag då ska hinna med att läsa alla sjukt inspirerande bloggar som jag har hittat på är för mig en gåta..

Att njuta av livet, gräset är alltid grönare.. och så vidare..

Hur kommer det sig att alla andras grejer alltid är coolare än ens egna? Varför suktar man alltid efter det man inte har? Hur kommer det sig att det är så svårt att vara nöjd med allt?

Strävan efter något annat än det man har, eller det man är. Vart kommer drivkraften ifrån och hur lär man sig se när den är av ondo?

Så många tankar snurrar runt just nu att jag inte kan skriva ner dem eftersom de bara tumlar runt i skallen på mig.

Jag återkommer när jag blivit lite mer strukturerad.

Ha!

4,04 km
26:01:91 min
6:27 min/km
292 kcal

Dagens pass blev alltså 4 minuter längre än tisdagens och idag slutade jag innan jag kände av knät, vilket betyder att jag hade kunnat springa ännu längre! Jag är så lycklig och kan knappt vänta tills nästa gång jag kan springa!

Nu

Löpning.

Smart eller dumt?

Ja, det lär visa sig men det blev en kort löptur i alla fall. Totalt 4 km och 27 minuter, efter 22 minuter tog jag 3 minuters gångpaus eftersom jag kände av knät och sen sprang jag 2 minuter till innan jag bestämde mig för att lägga ner. Det gick lite längre än förra gången och det är ju positivt. Och det gick lite fortare än förra gången också, jag kunde bara inte låta bli.

Något som är positivt är att det inte kändes speciellt jobbigt, den ofrivilliga vilan verkar inte ha påverkat konditionen väldigt negativt i alla fall.

Hoppas jag slipper förkylning bara..

Att fira och ha ont i halsen

Jag firade bloggens ettårsdag igår med att dricka lite vin, grilla och äta glass hemma hos päronen. Mycket trevligt var det. Halv tio gick jag och la mig och sen sov jag till nio i morse. Trött? Jo, lite kanske.

Idag hade jag planerat att springa, jag vill ju så gärna springa, men jag började känna av halsen i söndags och det har inte försvunnit än. Kanske kanske struntar jag i det och springer ändå, vi får se, men just nu känner jag mig inte på topp om man säger så.

I övrigt stramar jag åt tyglarna igen nu. Ska jag bli av med semesterkilona (de 2,5 jag har lagt på mig) så gäller det ju att skärpa till sig. Och eftersom jag inte kan träna just nu (igen) får jag se till att ha stenkoll på vad jag stoppar i mig helt enkelt. Ja, så får det bli.

Ha en trevlig tisdag!

Same same but different

Tänk att en och samma sak kan kännas så olika. Jag tycker verkligen inte om att svettas i "civila" kläder. Då känner jag mig allmänt ofräsch och det är inte trevligt. När jag tar på mig träningskläder har jag inga problem med att svettas dock, då känns det snarare renande och, ja att säga härligt är väl att ta i men ni förstår vad jag menar..

Att väga 66 kg kan kännas underbart, när man är på väg ner från övervikt. Man känner sig lätt, slank och stark. Att väga 66 kg kan också få en att känna sig uppsvälld och tung i kroppen. Kläderna sitter inte lika bra och man känner sig uppblåst. Det sker oftast när man nått 66 kg och är på väg upp i vikt.

Det är ett intressant fenomen att exakt samma saker kan framkalla så olika känslor.

Ettårsdagen

Bloggen fylller 1 år idag.

Hur ska vi fira det?

Flyter bort.

Det var varmt satan att springa idag men jag är så glad att jag tog mig i kragen och gav mig ut. Dagens pass blev 6 mintuter längre än i onsdags, jag kunde alltså springa 1 km längre idag innan knät gjorde sig påmint. Det går framåt!

Nu ska jag strecha, duscha och ta på mig ansiktet för om lite drygt en timme får jag besök!

Trevlig fredag!!

3, 17 km
21:00:79
6:38 min/km
229 kcal

Lunch på stan

Är precis tillbaka hemma efter en lunch på stan med finaste Ida. Mycket trevligt var det och många viktiga ämnen avhandlades.

Igår sprang jag för första gången på mycket länge. 15 minuter blev det innan jag började känna av knät igen. Då slutade jag. I morgon ska jag på't igen. Ortopeden menade att jag ska vara bra inom en månad så jag springer så länge det inte gör ont och hoppas att han har rätt.

Inläggen är i alla fall mycket sköna och det är ju bra.

Ikväll blir det inget skivstångspass eftersom jag ska till moster och grilla. Hon fyller år i helgen så det ska bli trevligt att fira henne lite.

Nu ska jag städa eftersom jag får gäster i morgen.

Skivstång/kondition 75

Nu har jag hämtat ut iläggen. De är faktiskt sköna att gå i. Ortopeden tyckte dock att jag ska vänta tills på onsdag innan jag springer så därför blev det ett pass skivstång/kondition på Ultuna. Mycket mycket skönt, bra ös. Jag vågade lägga på lite mer vikter den här gången och därför tog det bra. Konditionsbiten på slutet visste vart den tog.

Är inbokad på samma pass på torsdag. Då ska jag ösa ännu mer.

Snart så

Alldeles strax drar jag till ortopeden och få min ilägg. Äntligen!

Sälen

Vi ägnade lördagen åt att fjällvandra och cykla ner för berg. Ja, mamma, syrran och jag vandrade och karlarna cyklade.

Vacker blomma.

Underbar utsikt.

Ebba gillade att fjällvandra. Hon skuttade över stock och sten och drack ur en fjällbäck.

Tuffa killar.

Det gick undan nerför backen.

Hemåt

Nu ska vi äta frukost, städa stugan och sen bege oss av hemåt. Hur roligt det än är att vara borta så är det alltid skönt att komma hem igen..

Grillat, turridning och kortspel

Idag har vi tillbringat lite drygt 3 timmar på hästryggen. Det var inte igår kan jag tala om. Mamma, jag, syrran och hennes kille åkte ca 5 mil ut på fjället och hittade tillslut till hästgården vi skulle till. Väl där blev vi tilldelade hästar och så satte vi av mot Fäboden där vi skulle grilla. Vi hade fantastiskt tur med vädret, solen tittade fram lite då och då och det var varken för varmt eller för kallt, men det viktigaste var att det regnade inte!

Efter ca 1,5 timmars ridning kom vi fram till Fäboden där vi grillade korv gjord på egenuppfött kött och drack egenproducerad saft. Utsikten var vidunderlig.

Sen red vi 1,5 timme till och sen var vi tillbaka där vi hade startat.

Jag somnade i bilen på väg tillbaka till stugan.

När vi kommit tillbaka skickade vi männen att handla mat, vi grillade, drack vin och grillade marshmallows. Det var riktigt gott.

I morgon ska männen cykla nerför ett berg, vi ska vandra lite och på söndag beger vi oss hemmåt.

Ha en bra helg!

Livet på en pinne

Njuter av livet med familjen. Vi är uppe i en stuga i Sälen och väntar på att maten ska bli färdig. Ikväll grillar vi.

Kvällens playlist:

Queen

Bland annat.

Skivstång

För att råda bot på rastlösheten åker jag tillbaka in till stan och går på 60 minuter skivstång på friskis. Sen drar jag ut på landet igen och träffar kusinerna som kommer upp från Motala under kvällen. Så får det bli.

Rastlös

Åh, jag vill ju bara springa!!