Tisdagen

Igår for jag alltså till Västerås för att vara med på löpteknikträning med herr Stålbom och det var jag inte ensam om. Vi var runt 15-20 personer skulle jag tro, och jag var lätt långsammast av oss alla. Men det bryr jag mig inte ett ögonblick om.

 

Jag kom dit alldeles för tidigt som vanligt och smet in på Friskis och Svettis och värmde mig lite innan jag tog mig bort till mötesplatsen. Vi var inte många till att börja med, men ganska snart kom det fler och fler. Sist kom Markus. Vi började med en uppvärmningsjobb på ca 1,4 km och redan där märktes det att jag inte var snabbast av alla. Men det gör inget, jag tänker fokusera på tekniken först och främst och sen ska jag bli snabb.

 

Hur som helst så fick jag en liten pratstund med Markus och han sa på en gång att jag belastar på utsidan av fötterna och att knäontet med största sannolikhet är löparknä. Han menade också att det inte skulle vara några större problem att få ordning på.

 

Efter uppvärmningen pratade han en del och varvade det med balansövningar och löpteknikövningar. Kvällen avslutades med lite lätt intervallträning för flåset. Här tyckte han att mitt löpsteg såg mycket bättre ut än under uppvärmningen och jag kan erkänna att jag inte kände av knät alls på slutet.

 

Summan av träffen är att jag ska slappna av, springa långsamt (för att kunna vara avslappnad) och stretcha som sjutton för att bli av med löparknäet. Jag tänker också köpa nya skor och genast sluta använda inläggen eftersom de får mig att gå ännu mer på utsidan av fötterna eftersom de är byggda för att trycka upp hålfoten.

 

Idag har jag varit på massage på eftermiddagen och hon tyckte att det lät (och kändes) som löparknä så jag kör vidare på den teorin.


Kommentarer
Postat av: Lina

om det någonsin ska bli en löpare av mig skulle jag nog också behöva lite löpteknik

2010-10-07 @ 20:25:55
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0