Lite rädd

Jag är ju som bekant allergisk mot vetemjöl och mjölk. Äter jag vetemjöl blir jag trött, nedstämd och får munsår och äter jag mjölkprodukter får jag ont i huvudet. Jag har inte ätit mjölkchoklad på lite drygt 8 månader. Förrän idag. Efter en tuff dag på jobbet blev vi bjudna på Marabou mjölkchoklad och jag tog faktiskt några bitar. Jag stängde av hjärnan och den förnuftiga rösten och åt choklad fastän jag inte borde ha gjort det. Satans gott var det. Men jag blir lite rädd.

 

Huvudvärk är ingenting jag dör av, faktum är att jag dör inte av att äta vetemjöl heller, jag mår ”bara” dåligt. Fram till idag har jag aktivt valt bort sådant som jag ätit mycket av förut så som tårta, kaffebröd, choklad och liknande och jag vet att några bitar choklad är inte hela världen ens om jag får ont i huvudet av att äta dem. Men. Jag blir orolig för att jag ska gå upp alla kilon jag har gått ner. För om jag börjar tumma på mina egna regler så finns det till slut inga gränser kvar.

 

Jag har hittat några recept på mjukt bröd som görs på majsmjöl eller bovetemjöl, men jag väljer att inte baka eftersom jag åt massor med smörgåsar förr och jag vet att det faktum att jag avstår från sånt nu är en anledning till att jag inte går upp i vikt.

 

Faktum är att det är jag som bestämmer vad jag äter och inte äter och att äta lite choklad idag raserar inte allt det jag har byggt upp och de förändringar jag har gjort. Men det förutsätter att jag fortsätter att aktivt välja bort sådant som jag inte mår bra av. En gång är ingen gång, om man lär sig av det.

 

Nu släpper vi det och går vidare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0