Att släppa och gå vidare

Jag avslutade mina studier på universitet för ca 2,5 år sedan. Jag påbörjade min akademiska bana genom att skriva in mig på lärarlinjen på Uppsala Universitet och det gjorde jag våren efter att jag hade slutat gymnasiet. I efterhand var det väl inte det bästa valet jag gjort, jag var fruktansvärt skoltrött men hade i princip ingenting annat för mig och dessutom hade jag en idé om att jag ville bli lärare. Studierna gick inte speciellt bra och jag har en del kurser kvar att avsluta från den tiden.

 

Runt jul 2009 fick jag veta att en av kurserna jag inte avslutat skulle göras om och att man nu var tvungen att avsluta den senast augusti i år för att få ut de sista poängen. Jag bestämde mig för att göra det, det kändes som extremt bortkastat att inte få ut de poäng jag hade tagit lån för. Så under 1,5 år har jag inte läst en enda bok för nöjes skull eftersom ”jag kan ju inte nöjesläsa när jag har viktigare saker att läsa”. Och så kom livet i vägen med kärleksstrul, samboskap, trång lägenhet, flytt och renovering så jag har helt enkelt inte haft energi att lägga på studier som inte känns relevanta längre (jag kom på att jag inte ville bli lärare och bytte inriktning).

 

Igår kände jag ett enorm sug efter att bara få koppla av, ha semester och njuta av sommaren men jag kunde liksom inte förmå mig att släppa taget om studierna trots att de enbart orsakade stress. Så jag pratade med min kloka kloka mor och hon sa åt mig att lägga ner det där och att ta det när det passade. ”Var sak har sin tid, och nu är inte tid för att avsluta gamla studier”. Ja, men då får jag ju inte heller ut min examen, svarade jag. Struntprat, menade hon. Du kan ju läsa hur många kurser som helst som du är intresserad av och har nytta av i arbetslivet när det passar sen. Du kan ta ut en annan examen och inte är det bortkastad tid eller pengar för tänk så mycket du lärde dig och utvecklades under din studietid.

 

Och det var som ett ton stenar lyfts från mina axlar. Jag måste inte avsluta det gamla skräpet som ligger och spökar, jag kan fokusera på här och nu och ta det när det finns utrymme för det. Och finns det aldrig utrymme så löser det sig ändå.

 

 

Nöjesläsning!

 

 

Den här sommaren tänker jag vara ledig, pyssla hemma, läsa, sola, bada och njuta i fulla drag av att ha semester. Det ska bli så skönt!


Kommentarer
Postat av: Nattis

Tycker du gör helt rätt i det! Du har en klok mamma ;).

Ni har kämpat så mycket nu sista tiden med renoveringar och flytt och grejer så nu är det dags att ladda batterierna! Kramar

2010-07-15 @ 07:42:10
URL: http://gasbacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0