Min aprilutmaning

Tja, jag är inte först ut med en aprilutmaning men här kommer den i alla fall.

Eftersom jag har uteslutit vetemjöl och mjölkprodukter ur kosten så har jag uteslutit en hel del saker som utgjorde en stor del av min kosthållning, som till exempel ostsmörgåsar, pasta och pastasås, glass och choklad. När jag gjorde det bestämde jag mig för att inte utesluta godis eftersom det kändes som att jag "gav upp" så mycket ändå och jag orkade helt enkelt inte "ge upp allt". Därför hade jag en fridag i veckan när jag fick äta vad jag ville (förutom vetemjöl och mjölk då). Det funkade hur bra som helst, det var inte alls svårt att stå emot suget efter sött i veckorna eftersom jag visste att jag "fick" äta en dag i veckan.

Jag hade dock en känsla av att när lördagen väl kom så var jag så inställd på att jag fick äta att jag åt bara för ätandets skull. Och jag bestämde mig för att det var okej, i alla fall så här i början av omställningen.

Nu är det dock dags att ta det här till en ny nivå och därför inför jag Aprilutmaningen från och med i morgon.

Aprilutmaningen går ut på att från och med i morgon till och med den sista april blir det inget mer socker i form av godis, glass eller läsk.

Målet med att lägga om kosten är att få en mer naturlig och avslappnad inställning till maten och till det söta. Jag vill kunna låta bli att äta godis en lördag om det är så att jag inte är sugen på godis. Och jag vill kunna tacka ja till lite glass (mjölkfri givetvis) en tisdag om det är så att jag vill ha det då.

Det här känns som ett bra beslut, jag är övertygad om att det kommer gå hur bra som helst och jag kommer att hålla er uppdaterade om hur aprilutmaningen utvecklas.

Nu ska jag äta lunch och sen ska jag åka till jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0